Menu
Beste loopschoenen overpronatie

Beste loopschoenen bij overpronatie

1 maand ago

Als je last hebt van overpronatie wikkelt je voet bij het lopen niet gelijkmatig af. De voet rolt wat af naar binnen. Dit lijkt misschien onschuldig, maar het kan in allerlei klachten en blessures resulteren. Onder andere achillespeesontsteking en hielspoor worden met overpronatie in verband gebracht. Soms is het mogelijk om met wat oefeningen overpronatie te voorkomen, maar vaak zal je het ook actief moeten compenseren. Goede steunzolen en de beste anti pronatie hardloopschoenen mogen daarbij niet ontbreken. Wij helpen je bij het vinden van de beste hardloopschoen tegen overpronatie en leggen ook een aantal belangrijke dingen voor je uit.

Dit zijn de beste loopschoenen bij overpronatie van 2022

In de top 10 beste loopschoen bij overpronatie zijn de webshops met de beste prijs automatisch geselecteerd. Je hebt dus direct de voordeligste webshop te pakken!


De 5 beste loopschoenen bij overpronatie van 2022 uitgelicht

Op zoek naar de beste anti pronatie hardloopschoenen? Zoek dan niet verder, want hieronder hebben we de vijf beste anti pronatie hardloopschoenen weergegeven. We leggen uit waarom we ze zo goed vinden en voor wie ze al dan niet geschikt zijn.

1. ASICS Gel-Kayano 29 Men

De beste hardloopschoenen tegen overpronatie voor mannen zijn volgens ons de Asics Gel-Kayano 29 Men. De beste hardloopschoenen tegen overpronatie voor mannen bezorgen je een ultrademping en een heel licht en responsief gevoel. Bij elke stap geniet je van meer energie, terwijl de schokabsorptie is verbeterd. Dankzij nieuwe technologieën en een verbeterd ontwerp voelen de landingen zachter aan en lijkt het wel alsof je terugveert. Aan de binnenkant van de tussenzool is een speciaal materiaal geplaatst dat voorkomt dat je voet te veel naar binnen draait. Ook de externe hielkap zorgt voor een verbeterde stabiliteit, terwijl een ventilerend bovenwerk goed loopcomfort garandeert. Je merkt dat er best wel een aantal redenen zijn waarom wij dit de beste hardloopschoenen tegen overpronatie voor mannen vinden.

Bekijk de ASICS Gel-Kayano 29 Men bij deze vertrouwde webshops:


2. Nike Air Zoom Structure 24 Women

De beste hardloopschoen tegen overpronatie voor vrouwen is volgens ons de Nike Air Zoom Structure 24 Women. De beste hardloopschoen tegen overpronatie voor vrouwen heeft een ventilerend design, waardoor je voeten koel en droog blijven. Het gaat om een allrounder voor de dagelijkse rondjes en het is een heel populaire en betrouwbare partner voor tijdens trainingen. Dankzij de geweven hak en de responsieve demping blijft je voet steeds op de juiste plek zitten en ervaar je een uitstekende energieteruggave. Deze antipronatieschoen met een middenzool van foam is ideaal voor verharde ondergronden en is te verkrijgen in diverse maten. Er is ook een variant voor mannen te verkrijgen.

Bekijk de Nike Air Zoom Structure 24 Women bij deze vertrouwde webshops:


3. New Balance Fresh Foam Vongo V5 Men

De tweede beste overpronatie hardloopschoen voor mannen is volgens ons de New Balance Fresh Foam Vongo V5 Men. De tweede beste overpronatie hardloopschoen voor mannen combineert een ultrademping met een fraai design en een innovatief ontwerp. Als het gaat over stabiliteit is dit misschien wel de koning onder de hardloopschoenen. Het biedt nu nog meer ondersteuning rond de middenvoet en de hielkap is nog gestructureerder geworden. Rond de hielkraag is er extra padding aangebracht en de rekbare voorkant zorgt ervoor dat je tenen wat meer bewegingsvrijheid krijgen. Het voelt veel minder stijf aan dan andere stabiliteitsschoenen en dat is een van de redenen waarom we zo enthousiast zijn over de New Balance Fresh Foam Vongo V5 Men. Met de precieze hoeveelheid schuim kan je fijn rennen. Hierdoor kan je maar moeilijk neen zeggen tegen de tweede beste overpronatie hardloopschoen voor mannen.

Bekijk de New Balance Fresh Foam Vongo V5 Men bij deze vertrouwde webshops:


4. Hoka One One Arahi 6 Men

De vierde beste loopschoenen tegen overpronatie moeten wel de Hoka One One Arahi 6 Men zijn. De vierde beste loopschoenen tegen overpronatie zijn zogeheten stabiliteitsschoenen voor mannen, ontworpen voor heren die last hebben van overpronatie. Het combineert een maximale demping met een minimaal gewicht, waardoor het ook geschikt is voor het behalen van sportieve doelstellingen. Bijzonder is dat de vierde beste loopschoenen tegen overpronatie met een speciaal treklipje zijn afgewerkt, waardoor je het veel gemakkelijker kan aantrekken. De stabiele schoen met een verlengde hielriem beschikt over de J-Frame, waardoor de voeten genieten van een optimale ondersteuning, een uitmuntende bescherming en een sublieme begeleiding. Dankzij het strategisch geplaatste rubber zal je er ook veel langer plezier aan beleven.

Bekijk de Hoka One One Arahi 6 Men bij deze vertrouwde webshops:


5. Mizuno Wave Inspire 18 Men

Voor de vijfde beste anti pronatie hardloopschoenen moet je bij de Mizuno Wave Inspire 18 Men zijn. De vijfde beste anti pronatie hardloopschoenen zijn schoenen voor heren. Het zijn heel multifunctionele hardloopschoenen. Dat wil zeggen dat de beginner ze kan gebruiken voor de dagelijkse training, maar dat ze tegelijkertijd ook geschikt zijn voor getrainde lopers die zich voorbereiden op een marathon. De vijfde beste anti pronatie hardloopschoenen hebben een dubbele waaiervormige plaat die de beweging van de voet ondersteunt. Het is deze plaat die overpronatie voorkomt. Het gaat om een kunststof plaat die tegelijkertijd bijdraagt aan de stabiliteit en die extra veerkracht biedt. Het hart van de demping en de energieteruggave is echter het foam op de hielwig. De vijfde beste anti pronatie hardloopschoenen zijn te verkrijgen in verschillende kleuren en maten en hebben een aangenaam prijskaartje.

Bekijk de Mizuno Wave Inspire 18 Men bij deze vertrouwde webshops:


Informatie over hardloopschoenen voor overpronatie

Mensen die last hebben van overpronatie krijgen te maken met voeten die op de buitenkant van de hiel landen en die vervolgens te veel naar binnen kantelen. Hierdoor ervaren ze te veel druk op de binnenkant van de voet. Het is belangrijk dat een loopschoen voor overpronatie dit enigszins compenseert, waardoor je blessures voorkomt. Het is zeker niet het enige waarop je moet letten als je op zoek bent naar de beste anti pronatie hardloopschoenen.

Maat en leest van de loopschoen

Bij loopschoenen is het altijd belangrijk dat je de juiste maat kiest. Houd er rekening mee dat jouw voeten tijdens het lopen nog wat uitzetten, waardoor je toch een maatje groter moet kiezen dan je normale schoenen. Houd er tevens rekening mee dat er wat verschil zit tussen de diverse merken. Zo vallen de schoenen van Brooks bijvoorbeeld vaak wat groter uit, terwijl de loopschoenen van Asics net wat kleiner uitvallen. Schenk bovendien niet enkel aandacht aan de maat, maar ook aan de leest. Dit is de breedte van de schoen. 1D is voor heren de reguliere leest, bij dames gaat het om 1B. De schoenen passen, is nog steeds de ideale manier om te bepalen of een schoen al dan niet geschikt is voor jouw voeten.

Demping van de hardloopschoen

Mensen die last hebben van overpronatie zijn over het algemeen gebaat bij een schoen met een goede demping. De demping is sterk afhankelijk van de hardheid en het materiaal van de tussenzool. De hoeveelheid demping dient hoger te zijn als je gewicht hoger is. En zeker als beginnende loper is extra demping wenselijk. Weet wel dat een schoen met weinig demping over het algemeen iets responsiever is en ideaal is voor sportieve prestaties. Hoeveel demping je nodig hebt, is met andere woorden heel persoonlijk.

Gewicht van de schoen

Veel fabrikanten geven het gewicht van de schoen aan. De meeste mensen denken dat lichter beter is, maar zo eenvoudig is het niet. Bij schoenen voor professionele atleten is het gewicht vaak erg laag, maar wil dat ook zeggen dat er is bespaard op comfort. Liever pijnlijke voeten en goede prestaties dan omgekeerd. Dat zijn niet de schoenen die je als hobbyloper wilt, geloof ons maar. Luxeschoenen die meer comfort bieden, zullen altijd wat zwaarder zijn. En als zwaardere loper kan je over het algemeen wel een stabiele, stugge en dus zwaardere schoen gebruiken.

De populairste merken

Als het op hardloopschoenen voor overpronatie aankomt, zijn er verschillende populaire merken. Denk bijvoorbeeld aan Hoka, New Balance en Asics. Over het algemeen kunnen de hardloopschoenen tegen overpronatie van Nike echter de meeste mensen bekoren. Nike is een Amerikaans bedrijf dat onder meer sportkleding, sportuitrusting en sportschoenen maakt. Het bedrijf heeft een heel ruime expertise op het gebied van sportschoenen en beschikt over verschillende gepatenteerde technologieën. Volgens velen maakt Nike de beste overpronatie hardloopschoen. Ook in onze top vijf is Nike vertegenwoordigd, wat een goede indicatie is van de kwaliteit die je mag verwachten.

Loopschoenen overpronatie beste

Hoe is deze lijst tot stand gekomen?

We hebben uiteraard niet lukraak bepaald wat de beste overpronatie hardloopschoen is. Deze lijst met de beste hardloopschoenen tegen overpronatie is met heel veel zorg samengesteld en is het resultaat van een heel uitgebreide vergelijking. Deze vergelijking had zowel een theoretisch als een praktisch luik. Dit laatste wil zeggen dat we alle hardloopschoenen zelf hebben uitgeprobeerd en dit onder diverse omstandigheden en bij de meest uiteenlopende ondergronden. Dit was een heel belangrijk aspect van ons onderzoek naar de beste hardloopschoen tegen overpronatie.

Hoe dan ook hebben we niet alleen rekening gehouden met onze eigen indrukken. We hebben namelijk tientallen reviews over hardloopschoenen gelezen, zowel van ervaren reviewers als van consumenten die hun mening achterlaten op betrouwbare websites. Het is door al deze informatie samen te voegen dat deze lijst met de beste hardloopschoenen tegen overpronatie tot stand is kunnen komen.

Behandeling van overpronatie

Afhankelijk van de oorzaak van overpronatie kunnen oefeningen nuttig zijn. Er kan worden gefocust op oefeningen die de spieren sterker maken, zodat ze beter bestand zijn tegen de impact tijdens het lopen. Verscheidene oefeningen zijn mogelijk, waarbij er steeds andere benodigdheden zijn. Onder andere hielspooroefeningen worden vaak aangeraden aan mensen die last hebben van overpronatie. Het is belangrijk om je hierbij te laten begeleiden door een fysiotherapeut en/of een podotherapeut. Het lijkt gemakkelijk om terug te grijpen naar de beste anti pronatie hardloopschoenen en zooltjes, maar dergelijke hulpmiddelen hebben het nadeel dat ze de voet een beetje lui maken. Het verkleint wel de kans op verdere klachten, maar het neemt echter de oorzaak van het probleem niet weg. Daarom blijven dergelijke oefeningen heel belangrijk.

FAQ over overpronatie en hardlopen

Voordat je overgaat tot het kopen van de beste hardloopschoenen tegen pronatie is het belangrijk dat je zeker bent dat je last hebt van overpronatie. Bij twijfel hieromtrent is het aan te raden om een podoloog te raadplegen. De podoloog zal eventueel adviseren om de beste overpronatie hardloopschoen in huis te halen. Weet jij niet goed wat overpronatie is en twijfel je of jij overpronatie hebt? Dan is het ook een goed idee om de onderstaande lijst met veelgestelde vragen door te nemen.

Wat is overpronatie bij hardlopen?

Pronatie is de manier waarop de voet tijdens het hardlopen kantelt. Het is een natuurlijke beweging en als je “juist” proneert, vangt je lichaam de schokken optimaal op. Als je “fout” proneert, is dat niet het geval en dat kan voor blessures zorgen. Je kan bijvoorbeeld overproneren. Dat wil zeggen dat de voet overmatig kantelt aan het einde van de standfase. Hierdoor komt er veel meer gewicht te liggen op een enkel punt van de voet. Het gewicht wordt niet optimaal opgevangen en dit kan in blessures resulteren.

Hoe ontstaat overpronatie?

Overpronatie kan op verschillende manieren ontstaan. In veel gevallen is het aangeboren. Het komt daarbij opvallend vaker voor bij mensen met X-benen. Soms kan overpronatie ook later ontstaan, bijvoorbeeld bij overgewicht of bij een zwangerschap. Ook het dragen van slechte schoenen of het hanteren van een foute looptechniek kan overpronatie veroorzaken.

Hoe herken je overpronatie?

Overpronatie is vaak te herkennen aan de slijtsporen aan de schoenzool. Normaal gesproken moet een schoenzool gelijkmatig slijten. Bij mensen met overpronatie zal de schoen vooral onder de grote teen en aan de binnenkant van de voet slijten, een gevolg van het afwijkende looppatroon. Vaak merk en voel je zelf wel dat je voeten wat naar binnen kantelen. Dit in combinatie met eventuele pijntjes, blessures en slijtagesporen kan je vermoeden dat je last hebt van overpronatie. Voor een daadwerkelijke diagnose dien je echter nog steeds naar een podoloog te gaan. De podoloog zal voor een correcte diagnose zorgen en zal je adviseren.

Aanvullende producten voor anti pronatie hardloopschoenen

Wie last heeft van overpronatie doet er goed aan om te investeren in de beste overpronatie hardloopschoen. Ook goede inlegzolen kunnen een grote hulp zijn. Goede inlegzolen combineren een stevige voetboogondersteuning met een dempend voetbed en een goede hielkuip ter ondersteuning van de enkels. Inlegzooltjes kunnen op maat worden gemaakt, maar dat is vaak prijzig. Veelal kan je in de vakhandel ook wel goede inlegzooltjes verkrijgen die niet op maat zijn gemaakt, maar die heus wel volstaan.

Leave a Reply

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *